Premijer Kantona Sarajevo Elmedin Konaković i ministar pravde i uprave KS Mario Nenadić održali su danas konsultacije sa predstavnicima političkih partija u Skupštini KS, kao i njihovih kantonalnih i opštinskih odbora, u vezi predstojećih ustavno-pravnih reformi s ciljem uređenja pitanja lokalne samouprave u Kantonu Sarajevo i drugih vezanih pitanja.
Premijer i ministar prezentirali su postojeće stanje, a potom i razloge za pokretanje ove velike ustavno-pravne reforme u Kantonu, sa očekivanim rokovima implementacije .
"Osnovni je razlog presuda Ustavnog suda FBIH koja govori o tome da koncept života nije organizovan na način kako propisuje Ustav tj. da su nadležnosti koje pripadaju lokalnoj zajednici našim propisima prenesene na Kanton a to je protivustavno. Mi smo vlada koja poštuje sve presude, tako i presudu Ustavnog suda. Ovo je jedini kanton u FBiH koji ima sve nadležnosti u komunalnoj privredi, javnog gradskog prevoza a koji su u drugim kantonima preneseni na nivo lokalne zajednice", izjavio je između ostalog premijer Konaković uoči održavaja sastanka i rekao da će nakon otvaranja ove teme biti govora o mogućnostima usklađivanja pravnog koncepta sa realnim stanjem. Kazao je da ovu presudu nije jednostavno primijeniti jer općine u sastavu Kantona nisu rascjepkane kako bi svaka mogla imati svoje komunalno preduzeće, te da se veliki dio tih komunalnih aktivnosti u kantonu obavlja integralno što je slučaj sa Vodovodom, Toplanama i Sarajevogasom. I šinski saobraćaj preduzeća Gras je također integralan, a sva ova pitanja rješavat će se kroz formiranje holdinga zajedno sa općinama.
"Danas je prilika da se o tome kaže nešto više, budućim aktivnostima i planovima, uz poziv predstavnicima političkih partija i lokalnih zajednica da se uključe u njihovu realizaciju", zaključio je premijer i najavio da bi se do kraja godine na dnevnom redu Skupštine KS trebao naći Zakon o lokalnoj samoupravi.
Premijer je dodao da opcije primjene presude Ustavnog suda podrazumijevaju i moguće izmjene Ustava KS, koje bi između ostalih mogle značiti i širenje Grada sa većim brojem općina o čemu je, naglasio je, također bitno mišljenje svih političkih partija.
Predstavljeno je nekoliko mogućih alternativa pomenutih reformi, a koje podrazumjevaju reorganizaciju Grada Sarajeva sa četiri na Grad sa šest ili više općina, ali i modele i opcije mogućeg zadržavanja organizacije Grada Sarajeva sa četiri općine.
Trenutni ustroj je takav da Kanton obuhvata općine Centar Sarajevo, Hadžići, Ilidža, Ilijaš, Novi Grad Sarajevo, Novo Sarajevo, Stari Grad Sarajevo, Trnovo i Vogošća.
U okviru Kantona Sarajevo Grad Sarajevo predstavlja posebno organiziranu jedinicu lokalne samouprave, a u njegovom sastavu su općine Centar, Novi Grad, Novo Sarajevo i Stari Grad.
Razlozi za pokretanje reformi :
Presudom Ustavnog suda Federacije BiH, od 12.10.2010. godine utvrđeno je da je Kanton Sarajevo povrijedio pravo na lokalnu samoupravu Općine Centar Sarajevo, jer nije postupio prema odredbama Zakona o načelima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine tj. nije u zakonom propisanom roku donio zakon o lokalnoj samoupravi, odnosno uskladio postojeći Zakon o lokalnoj samoupravi.
Nakon toga uslijedila je i djelomična presuda Ustavnog suda Federacije BiH od 27/09.2010. godine kojom je presuđeno da je povrjeđeno pravo Grada Sarajeva na lokalnu samoupravu, jer osporene odluke nisu poštovale nadležnosti gradskih vlasti u skladu sa Amandmanom XVI na Ustav Federacije Bosne i Hercegovine koje se odnose na zajedničku infrastrukturu i javni promet (Zakon o privremenom korišćenju javnih površina na području Kantona Sarajevo, Odluka o utvrđivanju lokalnih cesta na području Kantona Sarajevo, Odluka o utvrđivanju lokalnih cesta od interesa za općine na području Kantona Sarajevo).
Uslijedila je još jedna djelomična presuda Ustavnog suda Federacije BiH od 21.10.2015. godine, kojom se utvrđuje da u međuvremenu donešeni Zakon o komunalnim djelatnostima i Zakon o komunalnoj čistoći, povređuju pravo Grada Sarajeva na lokalnu samoupravu, jer osporeni zakoni nisu poštovali nadležnosti i odgovornosti gradskih vlasti u skladu sa Amandmanom XVI na Ustav Federacije Bosne i Hercegovine i jer se prilikom donošenja ovih zakona, nije postupilo u skladu sa odgovarajućim odredbama Evropske povelje o lokalnoj samoupravi i Zakona o principima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine.
Ustavni sud Federacije je stanovišta da komunalne djelatnosti, uključujući i komunalnu čistoću, a koje su predmet regulisanja osporenih zakona, nesumnjivo spadaju u javne poslove koji će se po pravilu i prije svega, vršiti od onih vlasti koje su najbliže građanima, u konkretnom slučaju i od strane gradskih vlasti, te da njihovo zakonsko regulisanje uzimajući u obzir osnovna ustavna određenja a posebno djelokrug Grada Sarajeva kao jedinice lokalne samouprave u skladu sa Ustavom Federacije Bosne i Hercegovine, Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi i Zakonom o principima lokalne samouprave u Federaciji Bosne i Hercegovine, nipošto ne pretpostavlja i cijepanje postojećih tehnološko-tehničkih cjelina i zajedničke infrastrukture i javnih službi (vode, kanalizacije, prikupljanja otpada, grijanja, gasa, tržnica, javnih parkova, vatrogasne brigade, zdravstvene i lokalne zdravstvene službe, sportskih i drugih objekata, grobalja i sl.), za koje su nesumnjivo nadležne i gradske vlasti, odnosno i Grad Sarajevo, nego i istovremene zahtjeve za kritičko preispitivanje postojeće koncepcije Grada Sarajeva kao jedinice lokalne samouprave koja predstavlja urbanu, infrastrukturnu cjelinu povezanu svakodnevnim potrebama stanovništva.
Ova Djelimična presuda Ustavnog suda Federacije BiH, ističe potrebu nalaženja optimalnog modela teritorijalne organizacije Grada Sarajeva, općina u njegovom sastavu kao i općina koje nisu u sastavu Grada Sarajevo, njihovih međusobnih odnosa i načina finansiranja, a radi obavljanja komunalnih djelatnosti koje predstavljaju tehnološko-tehničke cjeline i zajedničke infrastrukture i javne službe .
Alternative :
U odnosu na navedene i niz drugih presuda Ustavnog suda, nametnuta je obaveza preispitivanja i eventualno utvrđivanja novog teritorijalnog obuhvata Grada Sarajeva u Ustavu Kantona Sarajevo (provođenje Djelimične presude Ustavnog suda Federacije BiH) i utvrđivanje nadležnosti Grada Sarajeva u Ustavu Kantona Sarajevo (usklađivanje sa članom VI.B. Organizacija Sarajevo Ustava Federacije BiH) ILI zadržavanje postojećeg teritorijalnog obuhvata i jasno utvrđivanje nadležnosti Grada Sarajeva u Ustavu Kantona (usklađivanje sa članom VI.B. Organizacija Sarajevo Ustava Federacije BiH) .
NOVI PRIJEDLOG NADLEŽNOSTI GRADA SARAJEVA U USTAVU KANTONA SARAJEVO (PREMA PREDLOŽENIM AMANDMANIMA) :
-donošenje budžeta Grada i organizovanje efikasne gradske uprave prilagođene potrebama Grada;
-donošenje programa i planova razvoja Grada i stvaranje uslova za privredni razvoj i zapošljavanje, rad dobrotvornih organizacija i unapređenje turizma;
-utvrđivanje i provođenje politike planiranja i uređenja prostora i zaštite okoliša na teritoriji Grada i rješavanje u upravnom postupku u oblasti građenja, u skladu sa zakonom;
-osiguranje i zaštita ljudskih prava i osnovnih sloboda u skladu sa Ustavom;
-utvrđivanje politike korišćenja i utvrđivanje visine naknada za korišćenje javnih dobara od interesa za Grad, upravljanje prirodnim resursima od značaja za Grad i raspodjela sredstava ostvarenih po osnovu njihovog korišćenja;-upravljanje, finansiranje i unapređenje djelatnosti i objekata zajedničke (gradske) komunalne infrastrukture:
1. grijanje, vodosnabdijevanje, odvođenje i prerada otpadnih voda;
2. održavanje javne čistoće;
3. gradska groblja;
4. mostovi od posebnog značaja za Grad ;
5. gradska ulična rasvjeta;
6. gradska javna parkirališta;
-upravljanje i raspolaganje imovinom Grada;
-odlučivanje o raspolaganju stanovima u vlasništvu Grada i visini zakupnine za korištenje stanova koji su u vlasništvu Grada, propisivanje pravila održavanja reda u stambenim zgradama na području Grada, obezbjeđivanje sredstava za radove radi zaštite objekata od kulturno-istorijskog značaja na području Grada, uređivanje i obezbjeđivanje korištenja poslovnog prostora kojim upravlja Grad,utvrđivanje visine naknade za korištenje poslovnih prostora u vlasništvu Grada i vršenje nadzora nad njihovim korištenjem;
-određivanje imena ulica i trgova na području Grada;
7. gradski parkovi;
8. organizovanje i unapređenje gradskog javnog prevoza;
-donošenje propisa o uslovima, izgradnji i održavanju spomenika, spomeničkih i sličnih obilježja na području Grada;
-osnivanje, upravljanje, unapređenje i finansiranje ustanova i izgradnja objekata za zadovoljavanje potreba stanovništva u oblasti kulture i sporta od značaja odnosno posebnog interesa za Grad ;
-utvrđivanje osnova zajedničke politike razvoja kulture , fizičke kulture , sporta, odmora i rekreacije građana na području Grada i organizovanje odnosno učestvovanju u organizovanju kulturnih i sportskih manifestacija i sportskih takmičenja od značaja za Grad;
-analiza stanja javnog reda i mira, bezbjednosti ljudi i imovine, te predlaganje mjera prema organima nadležnim za ova pitanja;
-donošenje propisa o porezima, naknadama, doprinosima i taksama iz nadležnosti Grada
-uspostavljanje i vršenje inspekcijskog nadzora nad izvršavanjem propisa iz vlastitih nadležnosti Grada;
-raspisivanje referenduma za područje Grada;
-raspisivanje samodoprinosa, javnog zajma i odlučivanje o zaduženju Grada;
osnivanje i obezbjeđivanje uslova rada gradskih radio i TV stanica, štampanih glasila i drugih sredstava javnog informisanja;
-podsticanje razvoja civilnog društva;
-zaštita životinja.
-Obavljanje pojedinih poslova Grad može, u skladu sa zakonom, povjeriti ustanovama, privrednim društvima, drugim pravnim licima i obrtnicima.
Kanton je u obavezi da izvrši izmjene Ustava Kantona Sarajevo, kao preduslov za donošenje Zakona o lokalnoj samoupravi, Zakona o pripadnosti javnih prihoda i drugih propisa.
Obaveza donošenja Zakona o lokalnoj samoupravi proizilazi iz:
-Evropske povelje o lokalnoj samoupravi
-Zakona o principima lokalne samouprave u Federaciji BiH
-Presude Ustavnog suda Federacije BiH, broj U-14/09 od 12.10.2010. godine
-Djelimične presude Ustavnog suda Federacije BiH, broj U-21/09 od 27.09.2010. godine i-Djelimične presude Ustavnog suda broj U-21/09 od 21.10. 2015.godine
Organizovanje Grada sa šest ili devet općina omogućava utvrđivanje nadležnosti nad obavljanjem zajedničkih komunalnih infrastruktura u cjelini, jer one obuhvataju područje šest općina.Organizovanje Grada sa četiri općine otežava prijenos navedenih nadležnosti, s obzirom da dio zajedničke komunalne infrastrukture nije na teritoriji Grada, pa bi trebala suglasnost dvije općine ili eventualno zajedničko obavljanje ovih nadležnosti od strane Grada, Općine Ilidža i Općine Vogošća.
Zakon o lokalnoj samoupravi predviđa istovremeno prenošenje poslova i nadležnosti sa jedne strane i finansijskih sredstava i preuzimanje državnih službenika i namještenika, sa druge strane.
Zakonom će se propisati i obaveza usklađivanja statuta i drugih akata sa ovim zakonom i drugim kantonalnim zakonima, u roku od tri mjeseca od njihovog stupanja na snagu.
Današnjem sastanku prisustvovali su predstavnici SDA – Hazim Bahtanović, SBB-a Rasim Lakota i Zvonko Marić, SDP-a Igor Kamočaji, Naše stranke-Vibor Handžić i Edis Fočo, BPS-a Semir Halilović, te predstavnica OSCE-a Samra Ramić. Svi prisutni su dali nedvojbenu podršku aktivnostima Vlade KS. Tokom rasprave su iznijeli konstruktivne i korektne prijedloge o daljem unapređenju predloženih rješenja, te su ohrabrili ministra pravde i uprave KS Marija Nenadića da nastavi sa započetim aktivnostima.
Premijer Konaković je zatvorio ovaj konsultacijski sastanak uz zaključak da će se svim učesnicima sastanka i drugim zainteresiranim stranama u narednih deset dana dostaviti pisani materijal s ciljem nastavka konsultacija.
Ministar Nenadić, nakon današnjih konsultacija na političkom nivou, najavljuje početak propisanog postupka za izmjene Ustava Kantona Sarajevo i donošenja spomenutih relevantnih zakona.